Nyheder //Få seneste nyt

Sådan tiltrækker du din kommende arbejdsgiver på de sociale medier // 29. februar 2016


LinkedIn er et uundgåeligt værktøj, hvis du søger nyt job, praktikplads eller studiejob, og hvis du vil øge synligheden og gøre dig attraktiv over for en potentiel arbejdsgiver. Malene Lundgren, der er online mediekonsulent og indehaver af Budskab, kommer med fem bud på, hvordan du tiltrækker din kommende arbejdsgiver på sociale medier.   

1. Omsæt teori til praksis – hvordan kan du skabe værdi for virksomhederne?

Virksomheder og rekrutteringskonsulenter søger i stigende grad på LinkedIn, når de skal finde nye talenter. I søgningen efter nye talenter, er det vigtigt, at de kan finde dig. Du skal derfor være synlig i søgninger. Det betyder blandt andet, at du skal tilføje et summary (kort beskrivelse på dansk), og her skal du tænke søgeord ind i teksten. Du kan overveje, hvilke ord og jobtitler en potentiel arbejdsgiver skal søge på for at finde frem til din profil.Du har ikke lang tid til at fange og fastholde modtageren, så dit budskab skal være klart. Tænk over, hvordan du skaber værdi for virksomhederne.

Hvis jeg fortæller dig, at jeg arbejder med sociale medier, så ligner jeg mange andre med samme faglige profil. Derfor skal du fokusere på det, du er god til, og det du gør. Hvordan arbejder jeg med sociale medier, og hvordan skaber lige netop det værdi for en virksomhed. Vær konkret.


2. Vær bevidst om det signal, du sender

Du skal være bevidst om det signal, du sender med dine online profiler. Når virksomheder skal ansætte nye medarbejdere, vil de ofte søge på dit navn på Google, og se hvad der er synligt. Har du en Instagram-profil? Tænk over, hvilken historie du fortæller. Poster du kun billeder af dig selv? Hvad fortæller det modtageren? Poster du billeder, der også indeholder fagligt indhold - måske krydret med billeder af din personlighed og det, du holder af? Så fortæller du en helt anden historie. Tænk på, at dine online profiler er det første indtryk, en kommende arbejdsgiver får af dig. Afspejler din Facebook-profil dig? Kan alle de opdateringer og billeder, du viser, tåle at se dagens lys? Overvej, om din profil er og bør være offentlig, eller om dine opdateringer og billeder kun er eller kun bør være synlige for dine venner. Du kan også vælge at indstille din profil, så de billeder, du bliver ”tagget” på, kræver en gennemgang, før de bliver vist på din profil. På den måde tager du kontrollen over det indhold, der er synligt. Der er ikke et entydigt svar på, hvordan du skal anvende dine profiler på sociale medier, men du skal tænke på, at dit udtryk, er en kommende arbejdsgivers indtryk.


3. Tiltræk kommende arbejdsgiver ved at vise dine kompetencer

Vis dine kompetencer ved at dele relevant indhold, der har værdi for andre. Tænk på, at det indhold, du deler, skal understøtte din faglighed. LinkedIn har lanceret muligheden for at skrive og poste indlæg, direkte på din profil. Det skaber synlighed på dine kompetencer og kan leve over tid. Måske har du fået en særlig viden i dit arbejde med dit bachelorprojekt eller i dit speciale, som er interessant for mennesker i dit netværk og for din kommende arbejdsgiver. Du kan søge efter indlæg, som andre har skrevet. Anvend søgefeltet øverst på din LinkedIn-profil og søg eksempelvis på ”Personlig branding”. Du får nu vist indlæg, som andre har skrevet. Er artiklen god, kan du dele linket i en opdatering på LinkedIn. Det vil også over tid øge synligheden på dine kompetencer – samtidig skaber det værdi for mennesker i dit netværk. Husk på, at hvis dine kontakter deler, kommenterer eller liker dit indlæg eller din opdatering, så deler de med deres netværk. På den måde spreder budskaberne sig. Måske findes din kommende arbejdsgiver i enten 2. eller 3 led og opdager din profil på baggrund af din opdatering. Tænk strategisk –  det betaler sig. Hvorfor deler du, hvad deler du, og hvornår deler du? En opdatering, eller det du liker, kan også være en kommende arbejdsgivers første indtryk af dig.
 

4. Tænk dit professionelle liv med på dine online profiler

Virksomhederne vil tjekke, hvordan du præsenterer dig selv fagligt og professionelt. Man kan ”læse” meget ud fra online-profiler. Derudfra kan arbejdsgiveren se, om du vil matche virksomhedens kultur; om du har de rette kvalifikationer og kompetencer og måske finde andre gode grunde til, at de skal ansætte dig. Derfor bør du rent fagligt også vise, hvad du kan.


5. Byg stærke og langvarige relationer

Mange ansættelser sker i dag gennem netværk. Derfor er det vigtigt, at du også i din studietid har fokus på at bygge et netværk af stærke og langvarige relationer. Connect med studievenner, samarbejdspartnere i virksomheder (måske i forbindelse med projekter) og med undervisere og vejledere på LinkedIn. Det handler først og fremmest om at skabe relationer, der bygger på tillid. Gensidig tillid er et godt udgangspunkt for en god og stærk relation. Det handler også om at give, før man tager. Overvej, hvem du kan hjælpe, og hvordan du kan hjælpe. Det betaler sig altid. Og husk, at selvom du er i job, skal du stadig vedligeholde og pleje dine stærke relationer. Relationer går begge veje.


Malene Lundgren er online mediekonsulent og indehaver af Budskab. Malene rådgiver virksomheder og mennesker i strategisk kommunikation, relationsopbygning og synlighed via sociale medier.



Tilbage
Studenterhus Aarhus · Nordre Ringgade 3 · 8000 Aarhus C · TLF: 86 18 30 21